Sprzedaż mieszkania może być trudną decyzją. Dlatego gdy już ją podejmiemy, chcielibyśmy, żeby transakcja przebiegła szybko i bez problemu. Jej sfinalizowanie może być jednak czasochłonne. Szacuje się, że w Polsce sprzedaż nieruchomości zajmuje od 3 miesięcy do nawet 2 lat. Aby nie czekać tak długo, warto wcześniej dobrze przygotować się do tego kroku. Pomoże nam to uniknąć podstawowych błędów i sprawi, że cały proces będzie bezpieczny.
Problemy, których można uniknąć
Pierwszym krokiem do udanej sprzedaży jest zastanowienie się, czy chcemy się nią zająć sami, czy wolimy wynająć pośrednika. Wsparcie specjalisty wiąże się oczywiście z kosztami. Zdejmuje z nas jednak obowiązki związane praktycznie z całym procesem transakcji. Jeśli mamy czas, by samemu poszukać kupca, koniecznie odpowiednio przygotujemy nieruchomość. Zagracone, nieuporządkowane wnętrze to jeden z podstawowych błędów właścicieli, które zniechęcają potencjalnych kupców. Chaos w mieszkaniu jest prawie równie groźny, co ten w dokumentach. Jeśli więc pragniemy szybko sfinalizować sprzedaż, na wstępie zajmijmy się tymi dwiema kwestiami.
Dokumenty do sprzedaży mieszkania
Jako właściciele musimy przygotować pakiet dokumentów, który osoby zainteresowane ofertą mogą chcieć przejrzeć. Co powinno się w nim znaleźć? Akt własności nieruchomości, wypis z księgi wieczystej o jej stanie prawnym czy zaświadczenie ze spółdzielni o niezaleganiu z czynszem. Konkretny zestaw zależy od naszej sytuacji i na przykład od sposobu zarządzania mieszkaniem czy formy własności. Nim przygotujemy ofertę, warto sprawdzić, jakich dokumentów będziemy potrzebować jako sprzedający.
Jak przygotować wnętrze mieszkania?
Znakomicie przygotowany właściciel niewiele wskóra, jeśli samo wnętrze nie zachęca do zakupu. Czasami warto zainwestować w drobne zmiany lub nawet przeprowadzić remont. Mieszkania o wyższym standardzie trudniej się negocjuje i dzięki temu osiągają wyższe ceny. Z kolei gdy sprzedajemy mieszkanie do remontu, nowy właściciel będzie chciał zapłacić za nie jak najmniej.
Wycena nieruchomości
Brak otwartości na negocjacje to kolejny błąd, jaki często popełniają niedoświadczeni sprzedający. Odpowiednia wycena nieruchomości to podstawa ceny, do której należy dodać koszty związane z transakcją i właśnie margines negocjacyjny. Na wartość mieszkania wpływają oczywiście jego wyposażenie i standard. A jeśli mamy wątpliwości, ile tak naprawdę jest warte, niezbędny może okazać się rzeczoznawca. Pamiętajmy przy tym, że nawet najbardziej popularne mieszkanie nie sprzeda się szybko, jeśli będziemy sztywno obstawać przy swojej cenie. Elastyczność to ceniona na rynku cecha.
Bez wsparcia biura nieruchomości to my jako właściciele jesteśmy odpowiedzialni za kontakt z zainteresowanymi. Powinniśmy więc być na to otwarci i zorganizować swój czas tak, by móc swobodnie przyjmować wizyty. Jeśli zostawimy na nie tylko wąski przedział czasu, potencjalni kupcy mogą szybko się zniechęcić. Umawianie i przyjmowanie odwiedzin tego typu potrafi być żmudne i czasochłonne, jednak to ważny etap finalizowania transakcji i nie warto szukać tu drogi na skróty.
Gdzie i jak się ogłaszać, żeby sprzedać?
Najlepszą bazą potencjalnych klientów jest z pewnością internet. Żeby mieć większe szanse przebicia się, umieśćmy nasze ogłoszenie w internetowym serwisie z ogłoszeniami nieruchomości. Weźmy pod uwagę to, co jest popularne lokalnie, jak i duże portale o zasięgu krajowym. Skuteczną alternatywą może okazać się prasa czy punkty z ogłoszeniami lokalnymi. Dostosujmy sposób dotarcia do odbiorców oraz miejscowego rynku. W mniejszym mieście postawmy na bezpośrednie formy kontaktu, takie jak słupy z ogłoszeniami czy lokalne gazety.
Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży mieszkania?
Obojętnie, w jaki sposób zdecydujemy się docierać do zainteresowanych, nie sprzedamy swojego mieszkania bez odpowiednio przygotowanego ogłoszenia. Pamiętajmy, że musi być zwięzłe i zawierać bardzo konkretny zestaw informacji. Należą do nich cena i lokalizacja nieruchomości, typ oraz wiek zabudowy czy kondygnacja, na której znajduje się lokum. Formułując komunikat, posługujmy się językiem korzyści i przedstawiajmy ofertę szczerze, ale z naciskiem na atuty.
Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Możemy je wypracować zarówno przy pomocy języka, jak i dodatków typu zdjęcia czy plany nieruchomości. Ogłoszenie powinno zawierać kluczowe szczegóły, ale należy wykazać się równowagą. Zbyt szczegółowy opis przytłoczy odbiorcę i zmniejszy nasze szanse na utrzymanie jego zainteresowania. Walka o kupca to walka o uwagę i ta myśl powinna przyświecać nam w czasie budowania tak ważnego komunikatu, jakim jest ogłoszenie. Jeśli to możliwe, używajmy formatowania - na przykład stosując listy czy pogrubiając kluczowe słowa oferty.
Sprzedaż z pośrednikiem czy bez?
Mimo że obecnie bardzo popularne są usługi agencji nieruchomości, wciąż wiele osób z powodzeniem samodzielnie sprzedaje mieszkania. Jeśli chcemy sfinalizować transakcję bez pośredników, przygotujmy się na pracochłonne zadanie. Zaangażowanie właściciela i jego wiedza na temat sprzedaży znacząco ułatwi cały proces. Właśnie dlatego warto poznać sposoby na przyciągnięcie kupców i postawy, którymi możemy ich nieświadomie zniechęcać. Nasz końcowy sukces zależy od tego, na ile wykorzystamy takie szczegóły na swoją korzyść. Perfekcyjne rozegranie pomoże też uzyskać pożądaną kwotę za sprzedawaną nieruchomość.