Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach kilka tygodni temu skontrolował Urząd Miasta Myszków w zakresie przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków w 2017 r. ŚlUW mimo stwierdzonych nieprawidłowości, kontrolę ocenił pozytywnie.
Kontroli poddano 50 pism spośród 21 997, które wpłynęły do jednostki w 2017 r. W jednym przypadku pismo noszące znamiona skargi zarejestrowano jednocześnie w rejestrze skarg. Pozostałe pisma wpływające do jednostki objęte zakresem kontroli nie nosiły znamion skarg i wniosków w rozumieniu odpowiednio art. 227 i art. 241 Kpa. Kwalifikacja korespondencji wpływającej do jednostki w 2017 r. była prawidłowa
Szczegółowe wyniki kontroli znajdziecie poniżej.
Ustalenie liczby skarg i wniosków, przedmiot skarg i wniosków.
W prowadzonych rejestrach w 2017 r. zaewidencjonowano:
- 8 skarg (w rejestrze skarg ON-1510);
- 76 wniosków (tj. w rejestrach: IM.1510 - 57 wniosków i OK.1510 - 19 wniosków).
Pod poz. 1 w 2017 r. ujęto w rejestrze skarg skargę, która wpłynęła do kontrolowanej jednostki w dniu 05.12.2016 r., czym naruszono art. 254 Kpa.
Przyczyna: wg. wyjaśnień z up. Burmistrza Sekretarza Miasta Myszkowa:
„W prowadzonym rejestrze skarg, skarga z dnia 05.12.2016 r. została zarejestrowana w 2016 r. W związku z tym, że wydział Spraw Obywatelskich i Ewidencji Gospodarczej udzielił odpowiedzi w 2017 r. Skargę w rejestrze zarejestrowano również w 2017 r. i nadano nr 1”.
Kontroli poddano wszystkie zarejestrowane skargi, które wpłynęły do jednostki w 2017 r. Ww. skargi zakwalifikowano zgodnie z definicją ujętą w art. 227 Kpa.
W jednym przypadku (poz. 9 z 2017 r. wykaz OK.1510) na 10 wniosków objętych kontrolą błędnie zakwalifikowano zapytanie posła na Sejm RP w sprawie odnotowanych na terenie Gminy Myszków incydentów związanych z nadmierną wycinką drzew jako wniosek, co było niezgodne z art. 241 Kpa.
Przyczyna: wg. wyjaśnień z up. Burmistrza Sekretarza Miasta: „Pismo (…) zakwalifikowano jako wniosek, ponieważ porusza bardzo ważne sprawy społeczne. Z pisma wynika, że treść pytań została oparta o głosy i sygnały przekazywane od zaniepokojonych mieszkańców oraz samorządowców. Uzyskane odpowiedzi pozwolą na przeanalizowanie niektórych wprowadzonych przepisów uwzględniając ochronę własności osobistej, zaspokojenie potrzeb ludności jednocześnie zapobiegając nadużyciom jakich człowiek może dokonać w środowisku naturalnym.”
W 2017 r. skargi i wnioski złożone były w formie pisemnej, nie odnotowano skarg złożonych przez: posłów, senatorów i radnych. Nie zostały przekazane przez ww. skargi pochodzące od innych osób. Ponadto w okresie objętym kontrolą nie wpłynęły do kontrolowanej jednostki skargi i wnioski pochodzące od redakcji prasowych, radiowych i telewizyjnych.
Treść zawiadomienia o sposobie rozpatrzenia skarg i wniosków.
Na 7 skarg, które wpłynęły do jednostki w 2017 r.:
- w 4 skargach (poz. 2, 3, 4 i 8 z 2017 r.) w pismach przewodnich przekazujących zawiadomienia o sposobie ich rozpatrzenia nie wskazano w nagłówku Rady Miasta Myszków jako organ właściwy do rozpatrzenia.
Przyczyna: wg wyjaśnień Przewodniczącego Rady Miasta i z up. Burmistrza Sekretarza Miasta: „W związku z tym, że skargi w Regulaminie organizacyjnym Urzędu Miasta zostały przypisane Wydziałowi Organizacyjnemu
i Nadzoru Prawnego, to Wydział ten przyjmuje skargi, prowadzi ich rejestr a następnie przekazuje je do załatwienia. (…) Rozpatrzona skarga przez Radę Miasta i podjęta uchwała jest przekazywana do Wydziału Organizacyjnego, który pismem przewodnim zawiadamia skarżącego o sposobie rozpatrzenia skargi.”
- w 4 skargach (poz. 2, 3, 4 i 8 z 2017 r.) pisma przewodnie o sposobie rozpatrzenia skargi zostały podpisane przez: Sekretarza Miasta (poz. 2 i 3) i z up. Burmistrza Sekretarza Miasta (poz. 4 i 8), mimo iż organem właściwym do ich rozpatrzenia była Rada Miasta Myszków, czym naruszono art. 238 § 1 w związku z art. 229 pkt 3 Kpa.
Przyczyna: wg wyjaśnień z up. Burmistrza Sekretarza Miasta: „(…) Rozpatrzona skarga przez Radę Miasta czyli właściwy organ i podjęta uchwała jest przekazywana do Wydziału Organizacyjnego i Nadzoru Prawnego, który zajmuje się również sprawami technicznymi. Pismo przewodnie, do którego dołączono uchwałę wraz
z uzasadnieniem podpisał Sekretarz Miasta jako kierownik Wydziału.”
- w 3 skargach (poz. 4, 5 i 7 z 2017 r.) w zawiadomieniach o sposobie rozpatrzenia skarg brak pouczenia o treści art. 239 Kpa, czym naruszono art. 238 § 1 Kpa.
Przyczyna: wg wyjaśnień Przewodniczącego Rady Miasta i z up. Burmistrza Sekretarza Miasta: „(…) Rozpatrzona skarga przez Radę Miasta czyli właściwy organ i podjęta uchwała jest przekazywana do Wydziału Organizacyjnego i Nadzoru Prawnego, który zajmuje się również sprawami technicznymi (…).” „(…) Uznając skargę za bezzasadną przeoczono powołanie się na art. 239 Kpa.”
- w 5 skargach (poz. 2, 3, 5, 7 i 8) w zawiadomieniach o odmownym rozpatrzeniu skarg nie wskazano uzasadnienia prawnego, co jest niezgodne z art. 238 § 1 Kpa.
Przyczyna: wg wyjaśnień Przewodniczącego Rady Miasta i z up. Burmistrza Sekretarza Miasta: „(…) Rozpatrzona skarga przez Radę Miasta czyli właściwy organ i podjęta uchwała jest przekazywana do Wydziału Organizacyjnego i Nadzoru Prawnego, który zajmuje się również sprawami technicznymi (…).” „Odpowiedź na skargę oparta jest na wyjaśnieniach pisemnych i ustnych kierowników wydziałów lub jednostek organizacyjnych. Kierownicy wydziałów zostaną zobowiązani do podawania oprócz merytorycznych wyjaśnień również bardziej szczegółowych przepisów prawnych.”
- w 2 skargach (poz. 3 i 4) brak informacji o rozpatrzeniu skargi w części dotyczącej pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i pracownika Urzędu Miasta Myszkowa, tym samym skarżący nie zostali powiadomieni o sposobie załatwienia sprawy w ww. zakresie, co jest niezgodne 237 § 3 Kpa.
Przyczyna: wg wyjaśnień z up. Burmistrza Sekretarza Miasta: „ (…) pracownicy MOPS podlegają bezpośrednio Dyrektorowi MOPS. Dlatego jeżeli Dyrektor uwzględnił jako skargę na pracowników jednostki powinien sam przeprowadzić postępowanie skargowe.” „W dokumentacji skargowej nie zawarto informacji o rozpatrzeniu skargi w części dotyczącej działań pracownika UM Myszków, ponieważ opisywana osoba jest zatrudniona w Komunalnym Zakładzie Gospodarki Mieszkaniowej w Myszkowie.”
Na 10 objętych kontrolą z 76 pozycji wykazanych w rejestrach wniosków w 2017 r.:
- w 6 wnioskach poz. 17, 22, 34, 39, 47, 51 z 2017 r. (rejestr IM.1510), w zawiadomieniach o sposobie rozpatrzenia sprawy nieprawidłowo oznaczono organ, stosując pieczęć nagłówkową Urzędu Miasta zamiast Burmistrz Miasta, co było niezgodne z art. 238 § 1 Kpa w zw. z art. 247 Kpa.
Przyczyna: wg wyjaśnień z up. Burmistrza Sekretarza Miasta: „W zawiadomieniu o rozpatrzeniu wniosku w części nagłówkowej pracownicy wydziałów wskazali Gminę Myszków ponieważ uznali, że Burmistrz Miasta Myszkowa reprezentuje Gminę i działa w imieniu Gminy”.
- w 2 wnioskach poz. 5, 34 z 2017 r. (rejestr IM.1510) w zawiadomieniach o odmownym rozpatrzeniu wniosku nie zamieszczono uzasadnienia prawnego, co jest niezgodne z art. 238 § 1 Kpa w zw. z art. 247 Kpa.
Przyczyna: wg wyjaśnień z up. Burmistrza Sekretarza Miasta: „Pracownik udzielił odpowiedzi na wniosek w terminie, jednakże nie wyczerpująco uzasadnił prawnie swoją odpowiedź. Podczas udzielenia odpowiedzi na następne wnioski postara się powołać na bardziej szczegółowe przepisy prawne.”
W przypadku 10 objętych kontrolą wniosków spośród 76 zarejestrowanych pozycji w 2017 r. zostały rozpatrzone w następujący sposób:
6 wniosków wyjaśniająco;
2 wnioski negatywnie;
1 wniosek pozytywnie;
1 pismo nie spełniało znamion wniosku w myśl art. 241 Kpa.
W przypadku 8 zarejestrowanych skarg w 2017 r. zostały one rozpatrzone w następujący sposób:
1 skarga wyjaśniająco;
2 skargi odmownie;
4 skargi uznano za bezzasadne podejmując uchwały przez Radę Miasta, (w tym 2 skargi rozpatrzono częściowo ponieważ nie ustosunkowano się do zarzutów postawionych wobec pracowników);
1 skarga wpłynęła do Urzędu Miasta w 2016 r. i nie została objęta kontrolą z uwagi na przyjęty okres do kontroli tj. od 01.01.2017 r. do 31.12.2017 r.;
Właściwość organów rozpatrujących skargi i wnioski.
Na 4 z 7 skarg, które wpłynęły do jednostki w 2017 r. z analizy dokumentacji skargowej wynika, że sprawy zostały przekazane do rozpatrzenia właściwemu organowi bez zachowania trybu określonego w art. 229 pkt 3 w zw. z art. 231 Kpa.
Przyczyna: wg wyjaśnień z up. Burmistrza Sekretarza Miasta: „(…) Nie ma uzasadnienia do pisemnego przekazywania skarg, ponieważ odbiór każdej skargi jest potwierdzony w rejestrze skarg przez pracownika Biura Rady.”
Pozostałe skargi i wnioski objęte kontrolą zostały rozpatrzone bezpośrednio zgodnie z właściwością określoną w art. 229 pkt 3 Kpa i art. 242 § 1 Kpa.
Ustalenie terminowości załatwiania skarg i wniosków.
Wszystkie 7 skarg, które wpłynęły do jednostki w 2017 r. zostały rozpatrzone zgodnie z terminem określonym w art. 237 § 1 Kpa.
W 2 przypadkach na 10 objętych kontrolą wniosków z 2017 r. sprawy zostały rozpatrzone po ustawowym terminie tj.:
wniosek poz. 39 z 21.11.2017 r. (rejestr IM.1510) został rozpatrzony
z dniem 28.12.2017 r. tj. 7 po terminie, co jest niezgodne z art. 244 § 1 Kpa;
Przyczyna: wg wyjaśnień z up. Burmistrza Sekretarza Miasta: „W związku z tym, że wniosek nr 39 z 21.11.2017r. Wydziału IM rozpatrywał nowo zatrudniony pracownik, który musiał szczegółowo zapoznać się z aktami sprawy i wyjaśnić problem z jednostkami zewnętrznymi odpowiedź została udzielona 7 dni po terminie.”
wniosek poz. 34 z 05.10.2017 r. (rejestr IM.1510) został ostatecznie rozpatrzony z dniem 22.12.2012 r. tj. 46 dni po terminie, co jest niezgodne
z art. 244 § 1 Kpa.
Przyczyna: wg wyjaśnień z up. Burmistrza Sekretarza Miasta: „W trakcie postępowania w przedmiocie wniosku, odpowiedź na wniosek udzieliły dwa wydziały. Wydział NU udzielił odpowiedzi w terminie, natomiast Wydział IM udzielił również odpowiedzi uzupełniającej do wniosku.”
Tym samym w toku ww. postępowań wnioskowych nie zostały przekazane do wnioskujących zawiadomienia o przedłużeniu załatwienia wniosków zgodnie z art. 36 Kpa w związku z art. 244 § 1 Kpa.
Przyczyna: wg wyjaśnień z up. Burmistrza Sekretarza Miasta: „W związku z niedopatrzeniem pracownik Wydziału IM Urzędu Miasta Myszkowa nie poinformował wnioskującego o przedłużeniu terminu załatwienia sprawy”
W przypadku pozostałych 8 wniosków objętych kontrolą z 2017 r. zostały rozpatrzone zgodnie z terminem określonym w art. 244 § 1 Kpa.
Ustalenie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej w procesie załatwiania skarg i wniosków.
W kontrolowanym okresie wpływające skargi i wnioski załatwiane bezpośrednio (w tym na jednostki podległe) oraz skargi i wnioski przekazane do załatwienia według właściwości ewidencjonowane były w Urzędzie Miasta Myszków
w jednym rejestrze skarg (dot. skarg) prowadzonym przez pracownika w Wydziale Organizacyjnym i Nadzoru Prawnego oraz w rejestrach wniosków (dot. wniosków) prowadzonych przez poszczególne wydziały i referaty.
Wszystkie rejestry oznaczone zostały symbolem JRWA nr 1510.
Z analizy dokumentacji wynika, że w przypadku 4 na 8 zarejestrowanych skarg postępowanie prowadzone było według właściwości przez Radę Miasta. Skargi te przekazano do Rady Miasta bez zachowania trybu określonego w art. 231 Kpa, tym samym bez zastosowania właściwego nr JRWA 1511 określonego w zał. 2 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
(zw. dalej instrukcją kancelaryjną).
Przyczyna: wg. wyjaśnień Przewodniczącego Rady Miasta i z up. Burmistrza Sekretarza Miasta: „(…) W związku z tym, że skargi w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miasta zostały przypisane Wydziałowi Organizacyjnemu i Nadzoru Prawnego, to wydział ten przyjmuje skargi, prowadzi ich rejestr, przekazuje do załatwienia i przygotowuje ostateczną odpowiedź (…)”. „(…)Rejestry wniosków zakwalifikowanych zgodnie z art. 241 kpa prowadzą poszczególne wydziały i referaty tut. Urzędu.” „Biuro Rady Miasta nie prowadzi odrębnego rejestru skarg. (…).” „(…) Nie ma uzasadnienia do pisemnego przekazywania skarg, ponieważ odbiór każdej skargi jest potwierdzony w rejestrze skarg przez pracownika Biura Rady.(…)”.
Pozostałe skargi objęte kontrolą załatwiane bezpośrednio (w tym jednostkach podległych) rejestrowano pod właściwym nr JRWA 1510.
W przypadku 9 na 10 objętych kontrolą wniosków postępowanie prowadzone było bezpośrednio. W jednym przypadku błędnie zakwalifikowano pismo jako wniosek na podstawie art. 241 Kpa. Wnioski objęte kontrolą załatwiane były w toku postępowania pod niewłaściwym nr JRWA (tj.: 6 wniosków pod nr 7021
i 3 wnioski pod nr 7243, 6122, 7221), co było niezgodne z zał. 2 do instrukcji kancelaryjnej.
Przyczyna: wg. wyjaśnień z up. Burmistrza Sekretarza Miasta: „Pracownicy omyłkowo nie nadawali numeru właściwego do rozpatrzenia wniosku 1510, natomiast nadawali numer jednolitego rzeczowego wykazu akt oznaczając sprawę swojego wydziału.”
PAWEŁ GĄSIORSKI
będą wyciągnięte jakieś konsekwencje?
Za takie niedociągnięcia nie wyciąga się konsekwencji, to była kontrola przewidziana ,która musiała się odbyć.